torsdag 17 februari 2011

Isprinsessan och orden

Just nu känner jag mig väldigt trött.
Jag har lyssnat så mycket jag orkar på två olika böcker idag. De skulle helst ha varit färdiglästa tills i morgon, men med tanke på att den ena, Myggor och tigrar är 600 sidor lång så finner jag det osannolikt att jag skulle hinna läsa hela den om jag så fick två veckor på mig, bland annat av den anledning att den är ungefär lika intressant som lika intressant som No logo. Man kan dock lättare knyta an till den.
Den andra boken är Isprinsessan av Camilla Läckberg. En deckare och därför helt och hållet i min smak.
Jag funderar på om jag ska lägga in den på mp3:n så att jag kan lyssna på den på tåget i morgon.

Slutuppgiften på det här momentet (Skrivande, identitet och makt) är att vi ska skriva en essä. Vi får välja mellan två titlar, den första är: Jag och orden Den andra är: Jag och mina ord.
Den ska handla om vår relation till orden, alltså inte mänsklighetens relation till orden utan vår egen privata relation till orden.
Den ska vara inlämnad senast på tisdag nästa vecka.

För mig känns det här som en helt jävla mycket omöjlig uppgift!
Jag minns mycket väl att Nettan brukade fråga mig vart jag får allt ifrån när hon hade fått läsa något som jag skrivit.
Att be någon, och särskilt som mig som person att försöka sätta ord på mina ord är för mig likvärdigt med frågan: "Vart får du dina idéer från?"
Hur i helvetet ska jag kunna svara på det?! Jag vet inte! Okej!

Det värsta just nu är att jag uppenbarligen inte kommer att kunna åka till mamma och Christer i helgen som jag hade tänkt.
När jag är där så får jag svårare att plugga. Jag vet inte hur det kommer sig, men det gör det.
Jag säger som Sherlock Holmes i Baskervilles hund:
"Det har inte gått så långt att jag stänger in mig i en kista när jag vill tänka, men det är den logiska slutsattsen".

1 kommentar:

  1. Tråkigt att du inte hinner komma hit till helgen men jag förstår att du inte hinner...
    Funderar på det där med dig och ord... kommer ihåg när du var liten, du var sen med att börja prata - använda ord. Sen tog det tid innan du lärde dig läsa och skriva och nu har du hur många ord som helst som bubblar ur dig i skrift.. Det är ju helt otroligt hur det kan bli.
    Jag hoppas du kommer igång med din slutuppgift snart och att du får nån ordning på orden.
    En bok på 600 sidor läser man inte i en handvändning...
    Isprinsessan är bra! Den har jag läst. Camilla Läckbergs alla böcker är rätt hyfsade så du kan ju läsa fler av dem nån gång då du har tid och lust. Jag har dem i mp3 format.
    ♥u! Kramen!!!

    SvaraRadera