måndag 29 juli 2013

Ingen bok i dag... men Grillnatta ikväll

Jag cyklade ner på stan för en och en halv timme sen, skulle till biblioteket. När jag kom ner på stan slog det mig att jag aldrig tidigare har sett Brotorget med omnejd de spännande timmarna före Grillnatta.
Redan fult med folk... och en massa fordon så om det är någon/några Bollnäsbor som läser; ta det lugnt nere på stan. Ingen vill bli eller se någon annan bli på körd.

För de som inte bor i Bollnäs, Alfta eller Edsbyn (samtliga med omnejd), kan jag berätta lite om Grillnatta.
Jag har ingen som helst aning om hur det uppkom, men det är en kväll varje sommar som det ställs upp bord och stolar i massor och de här stolarna och borden står aldrig långt ifrån en Grillstation. Det är oftast kyckling som grillas och man får oftast potatis sallad till. Det går säkert att få något annat... tror jag, jag minns inte mycket från förra året.
Men det roligaste är inte maten, det roligaste är allt annat man kan lägga pengar på.
Lotter, godis, karusellåkning och mycket annat + det är REA i butikerna. Enda dagen på året som Bollnäs city ser ut som en enda stor marknadsplats.

Jag sitter och läser på en lite lapp som jag fick inne på Helins här om dagen.
Handlar man för 200 kronor får man en grillbiljett, grillbiljetterna använder man för att få sin grillportion på någon av grillstationerna. Handlar man för 400 kronor = två grillbiljetter, 600 kronor = 3 biljetter fler biljetter kan du inte få i en och samma butik.

Klockan sex uppträder Top Cats på Brotorget, skulle tro att de håller på ungefär en timme eftersom att butikerna öppnar först klockan sju och har öppet till klockan 23.

När jag cyklade genom stan och såg alla stånd och karuseller som ställdes upp kunde jag inte låta bli att känna mig som ett barn. Jag gillar karuseller, allra helst Virvelvinden, och jag gillar godisremmar. Jag gillar rea och glada barn som håller sin mamma eller pappa i ena handen och en ballång eller vindsnurra i den andra.

Det enda negativa är trängseln och jag förstår verkligen inte varför folk måste ta med sig sina hundar.

Jag fick inte tag på boken på biblioteket, den hade inte kommit in än. Men det är Grillnatta ikväll så det gör inte så mycket. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar