söndag 16 januari 2011

Sammanfattning av Kreativt skrivande A

Det senaste halvåret har jag gått den fristående kursen Kreativt skrivande A vid högskolan i Gävle. Det har varit allt annat än tråkigt och trotts att det är jobbigt att pendla så har det varit värt det.
Jag känner att jag har lärt mig saker på den här kursen som jag kan ha nytta av, jag vill ju bli författare. Jag kanske inte kan pinpojnta vad exakt vad det är jag har lärt mig, men det känns som det är något som jag kommer att ha nytta. Om inte annat så har mitt skrivande och mitt sätt att se på texter förbättras.

Jag säger inte att jag inte lärde mig något när jag gick Film- och litteraturprogrammet, jag lärde mig åtskilligt om retorik (tack, Janne Lindqvist Grinde)även om det inte direkt visade sig på mina hemtentor. Jag lärde mig att titta på filmer och texter ur ett annat perspektiv, titta på vad olika saker kan betyda, det har blivigt en "Yrkes sjukdom" eller kanske snarare en "Studie sjukdom", men det är faktiskt ganska kul. Jag sitter ju inte precis i biosalongen och tittar på vad symbolikerna är där, nej, när jag har sett klart på filmen och några minuter eller timmar senare tänker tillbaka på den. Då går det helt automatiskt

Men jag säger att jag tycker mer om Kreativt skrivande än Film- och litteratur. Har man roligt så lär man sig lättare och jag har haft roligt.
Lärarna har varitriktigt originella personer.
Jan Sjölund: var inte som jag trodde att han skulle vara. Ung, snäll, lugn och trevlig och det finns inget med honom som jag stör mig på.
Rasmus Malm: inte på några villkor som helst som jag trodde att han skulle vara. Jag har aldrig träffar en man som haft verkligen ör-häng-en och dessutom lackade naglar! COOLT! Ung, ungdomlig, snäll och vänskaplig.
(Jag trodde att både Jan och Rasmus skulle vara två tråkiga journalist typer i kostym, men... Den första är cool och den andra är ännu mer cool, mest för hans utseende.)
Aase Berg: Jag trodde att hon skulle vara äldre, det är allt, annars så är hon som jag trodde att hon skulle vara. Hon är snäll och ganska cool hon också, hon råkar dock gå in på andra saker än vad det är vi ska prata om på lektionerna ibland.
Men alla tre är väldigt bra lärare.

Kursen började med Introduktions momentet, så är det alltid. Sen blev vi indelade i grupp A och grupp B, jag ingår i grupp B, vi i B fick köra vidare med Journalistiskt skrivande vilket var väldigt lärorikt för mig eftersom att jag innan dess hade väldigt dåliga kunskaper angående journalistik och knappt läste tidningar alls, det har jag börjat med nu. På Journalistiken, det andra momentet, höll vi på med notiser, nyhetsartiklar, intervjuer, krönikor och reportage (i den ordningen).
Den Litterära gestaltningen, moment tre, har jag gillat bäst, självklart för att jag har som mål att bli författare och därför är mest intresserad av det litterära.
1:a skrivövningen var att vi skulle gestalta en värdelös plats och göra den på något sätt värdefull (gick ganska bra, jag var nöjd i alla fall), 2:a skrivövningen "Till och från" vi skulle skriva om två personer, de kände nödvändigtvis inte varandra, vi skulle skriva ifrån de enes perspektiv till den platsen som de skulle till och den andres när de skulle där ifrån (kunde ha blivigt bättre), som 3:e övning skulle vi skriva någon annans dagbok (jag blev nöjd med resultatet), 4:e "Hissen", tre personer fastnar i en hiss och vi skulle skriva deras dialog (det var skit svårt, halvnöjd med resultatet), 5:e övningen var fri text, den har just avslutas, vi har fått skriva vad vi ville på 2-3 sidor, vi fick självklart skriva längre om vi ville(Jag är hel nöjd :3 hihi).
Nästkommande övning som ska vara klar på tisdag är att vi ska skriva två kärleksdikter, en med klichéer och en utan.

1 kommentar:

  1. Det märks på ditt sätt att skriva att du lärt dig mycket på kursen. Och berättelsen (5:e övningen) som jag fick läsa gav en helt annan upplevelse mot sånt du tidigare skrivit så nog märks det att du lär dig mycket.
    Vad bra att du börjat läsa tidningar! Där kan man lära sig mycket och så är det ju inte så dumt att hänga med lite i vad som händer omkring en eller ute i världen heller. :-)
    Kram!

    SvaraRadera