onsdag 12 september 2012

Man ska inte gråta över spild mjölk

Det var så roligt! Jag kan inte låta bli att skratta!

Har du någonsin varit med om att ett talesätt blivit verklighet mitt framför ögonen på dig?
Om du har de så skriv vad- och när det var i en komentar, här eller på facebook.

Jag var på väg ifrån affären idag. Jag hade köpt mjölk och lite andra grejer. Jag hade knappt hunnit 10 meter på min cykel förrän... Kaplask!
Mjölktetran exploderade när kartongen skars sönder mot cykeldäckets stänger. Mjölken sprutade över asfalten och över min vänstra sko.
"Helvete!" svor jag, stannade och hoppade av cykeln.
Inför mina ögon tömdes tetran och ilade i en liten flod ner för asfalten.
Jag blev smått handlingsförlamad för några sekunder. Något liknande har aldrig hänt mig!

Jag ledde fram cykeln till en bänk som jag lutade dem mot.
Ja, ja... tänkte jag. Man ska inte gråta över spilld mjölk!
Sen kunde jag inget annat än plocka ur den trasiga tomma mjölktetran, försäkra mig om att inget ramlat ur hålet som blivit i påsen och gå hem med skrattet som fick tillåtelse att komma ut i solljuset då och då och med ett brett leende som säkert förbryllade de personer jag mötte på vägen.

2 kommentarer:

  1. Nä, jag vet inte att jag varit med om att ett talesätt blivit verklighet framför mina ögon. Men du har! :-) Vore kul att veta om fler har varit med om nåt liknande.
    Fick du åka en extra vända till affärn sen då så du fick mjölk? Ett tips... frakta mjölken i cykelkorgen...
    Kramen.

    SvaraRadera
  2. Tycker du har en fin inställning! Skratta åt eländet ist för att gråta! :) Kram på dig!

    SvaraRadera