torsdag 28 juni 2012

Ett omaka par - Hjärnan och Hjärtat

Hjärnan och hjärtat kommer inte alltid så bra överrens, men hjärnan klarar sig inte utan hjärtat och hjärtat klarar sig inte utan hjärnan.

Om man blir hals huggen så förlorar hjärnan sin blod tillförsel och då klarar den sig inte. Det kan dock hända vid ett sånt tillfälle att blod tillförseln inte kapas och då lever hjärnan ett tag till, ca 15 sekunder. Jag hörde det här på radio i morse och kom att tänka på det att hjärtat och hjärnan klarar sig verkligen inte utan varandra på mer än ett sätt.
Och nu när jag satte mig ner och skrev kom jag att tänka på det att det låter väldigt likt Över jaget och Detet. Vad är då jaget? Är det magkänslan eller nåt?

Hjärnan är förnuftig och talar lätt om för dig vad du borde och inte borde medan hjärtat går helt och fullt på med alla kännslor som kommer upp och struntar i om det är förnuftigt eller inte. Som Över jaget och Detet.

Säg att du träffar en snygg kille/tjej. Hjärnan bockar av på preferens listan som avgör om personen är snygg eller inte. Hjärtat är lite snabbare, har redan bockat för vad som överrensstämmer med dina preferenser och har börjat planera eran framtid tillsammans.
Hjärnan tar tag i tyglarna, bromsar in och säger: "Inte så fort, du har inte den blekaste aning om vem den här personen egentligen är."
Jag tror att de allra flestas hjärtan håller med och puttrigt lommar tillbaka till ruta 1.
Det här var bara ett exempel.

Något att tänka på under tråkiga stunder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar