onsdag 18 juli 2012

Ras = skitsnack

I helgen var det stadsfest här i Bollnäs.
Jag var inte där själv, men jag kunde höra mycket av musiken hem till mig.

Det var ett gäng unga människor som bland annat delade ut flygblad med rasistiska budskap på.
Väldigt illa gjort.

Skillnaden mellan nazist och rasist, fick jag lära mig en gång, ligger inte bara i stavningen.
En nazist är en person som hatar judar, även om det inte bara var judar som skickades till fångläger.
Rasister hatar alla som har en annan hudfärg.
Gränsen mellan nazist och rasist är uppenbarligen väldigt tunn.

Att vara nazist och rasist är lika illa.
Alla är lika mycket värda i mina ögon, men inte för rasister och nazister.
För dem är det viktigt att man är vit. För rasister och nazister i Sverige är det viktigt att man är född svensk. Hel svensk och vit.

Jag vill påpeka att ätten Bernadotte kommer från Frankrike från början, men jag har aldrig hört någon
klagat över det.

Det finns INGEN som är helt svensk och ingen som är helt vit.
I högstadiet fick min årskurs det som hemläxa en gång, att kolla upp om vår släkt var hel svensk, vi fick den läxan för att lärarna skulle bevisa en tes. Tesen var att ingen är helt svensk.

Jag har några procent valon, fransktalande belger, i mig och det mina damer och herrar tycker jag är coolt.

Sen tycker jag att om man börjar dela in folk i olika raser har människosläktet precis blivit degraderat till hundstadiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar