lördag 14 juli 2012

"Religion divides people. Belief in something unites them."

Det här är ett ämne som jag har villat ta upp länge, men det har inte blivit av.
Citatet i inläggets titel kommer från filmen Flight of the Phoenix.
Det är karaktären Randy som yttrar de kloka orden.
Om man tänker efter så är det faktiskt sant. Hur många krig har inte utkämpats pågrund av religion?
Hur många blir inte hatade av andra människor pga religion? Då syftar jag inte direkt på tillexempel kristna och muslimer.
När jag gick på högskolan i Gävle brukade de som gick de lite mer konstnärliga linjerna, nu är visserligen skrivarkonst också konst, men jag syftar just nu på de som ritar, målar och skulpterar utan ord.
Anyhow... Det brukade vara utställning i korridorerna och utanför cafeterian. Jag minns några av bilderna väldigt väl för det tog upp just det här med religion.

Det var en stor seriestrip som visade hur en gammal tant stod och väntade på bussen. En yngre man med långt hår skägg, svarta kläder, skinjacka och solbrillor och en tröja som det stod något i stil med Hevy Metal (klandra mig inte för att jag inte minns exakt, det var över ett år sen) den här mannen skulle också med bussen så han stod där med tanten. Tillslut sa tanten, som uppenbarligen tyckte att hon själv var det mest gudfruktiga på denna jord:
"Du kommer att hamna i helvetet!"
Mannen svarade henne att det förmodligen var hon som skulle hamna i helvetet eftersom att hon bland annat inte behandlade andra som hon själv ville bli behandlad och inte älskade sin nästa som sig själv.
Tanten blev givetvis ledsen och förfärad, hon insåg förmodligen att han hade rätt.

Ett annat citat: "Hata inte, mannen! För hat kommer alltid tillbaka till dig."
Shan (Da man) Atci sa det där.
Och att hata andra människor hör till det här ämnet.
Vi människor är fördomsfulla, alla har någon liten fördom om någonting. Den som påstår sig vara fördomsfri ljuger, kanske inte medvetet, men de ljuger.
Hat och fördomar har väldigt starka band till varandra.
Hitler använde sig av människors fördomar mot judar för att ta makten i Tyskland och startade snart nog andra världskriget. Jude är inte en person, det är en liten del av en person, men det är inte hela personen. Judendom är en tro, en religion.
Det är samma sak med kristendomen, det är inte något som identifierar en hel person. En människa kan tro på något, vara del av en religion, men sen är han eller hon så mycket mer.
Människor är som regnbågar, flera olika färger. Identifiera inte personer efter religion, hudfärg, kön eller kläder.
Det är fel att göra så!

Ett litet halv-bi spår här:
Kristna får också skit för att de är kristna.
Jag hade mitt konfirmations kors på mig en gång som jag fått av min mormor och morfar. Jag var på
repetition för Joseph and the amazing technicolor dreamcoat. Vi var en stor barn-/ungdomensembel.
En flicka som satt bredvid mig medan vi lyssnade på koreografen la märket till mitt kors, vände sig till mig och frågade:
"Är du kristen?"
"Ja," svarade jag.
"Jaha..." sa hon.
Jag har många gånger undrat vad som gick igenom hennes huvud då när hon fick reda på att jag tillhörde en viss religion.
Hon kan ha tänkt att: Den där hon är knäpp hon! Hon tror att om hon inte gifter sig innan hon skaffar barn så hamnar hon i helvetet.

Fördomar och hat gäller allt, inte bara religion och hudfärg. Tänk på det.

Nu kan vi äntligen komma ut på slutklämmen!
Alla religioner är väldigt lika. Skapelseberättelserna är inte helt olika och de allra flesta religioner förutspår att världen går under i is, eld och vatten.
De flesta har en högre makt, för min del är det gud + de två resterande tredje delarna av treenigheten, sonen (Jesus) och den heligen anden.
För mig är kristendomen basen.
Jag har inte koll på alla andra religioner, men flera är jag säker på har en motståndare och/eller ett dödsrike. Kristendomen har satan och helvetet (inget som jag tror på, men det tar jag senare), asatron har Hel som inte är så olikt helevet. I hel härskar Hel som är jättinna, halva hennes ansikte är vackert och det andra inte så tjusigt...

En liten inflikning: Jesus var jude så kristendomen är egentligen kom till av en judisksekt. Så uttryckte sig min religions lärare på gymnasiet.
Mycket i judendom och kristendom är lika, tillexempel helvet, satan och det att sabbaten är helig.

Från en kompis har jag fått veta att när buddhister måste kvinnan i alla fall måste raka av sig håret när hon ska gifta sig. Jag minns inte om det var samma sak för killarna, men hoppas kan man ju för annars är det fubbigt.

Jag vill avsluta med att säga att jag för min del skiter blankt i vad andra tror eller inte tror på så länge de följer de lagar som finns i landet som de bor i och inte försöker tvinga på mig deras tro.

1 kommentar:

  1. Vad klok du är! Och vad rätt du har (tycker jag som förhoppningsvis har styrt dig in i detta tankesätt).
    Bra skrivet.
    Kramen.

    SvaraRadera