tisdag 17 juli 2012

Uppföljare på en (parentes)

I mitt förra inlägg skrev jag om religion och tro. Jag la fram lite "religion for dummies" fakta, det mesta av det får man lära sig i skolan om man bara går på lektionerna och i alla fall lånar läraren ett öra.
Jag skrev att kristendomen har helvetet och satan som sin onda makt, men att det inte var något som jag trodde på.
Det är det jag har tänkt att ta upp nu. Det kan även vara trevligt för er som är så snälla och läser min blogg att få veta lite mer om mig och religion och rent allmänt vad någon tror på är en bit av regnbågspusslet som gör en människa till den hon/han är.

Jag anser mig vara kristen, jag är döpt och konfirmerad i svenska kyrkan, men jag tror inte på allt som står i bibeln. Det vore korkat och godtroget.
Min kära mor sa en gång till mig att ta något med en nypa salt, minns inte vad det var, men jag frågade henne angående uttrycket och duktig på att förklara som hon är så förstod jag sen.

På söndagar sover jag, länge. Jag skulle aldrig palla att gå till kyrkan varje söndag och sitta där och häcka. Det är inte min grej. Visst, vilodagen som den så fint kallas är helig. Jag helgar den genom att vila ut, andra gör en bakfylledrink tar alvedon och hoppas att illa måendet går över snart, medan ännu en annan går i kyrkan, sportar, städar eller vad det nu än kan vara. Det står ingenstans att man måste gå till kyrkan på söndagar.

Jag betvivlar att gud, Jesus och den helige anden bryr sig ett skit om vilken sexuell läggning man har. Det är den där Paulus som levde för länge sen, och som förtjänade sitt leverbröd på att förfölja och fånga kristna, som hittade på det där för att på något vis komma in i gänget eller något i den stilen när han kom på att kristendom kanske var hans grej. Eller så ville han bara sabba för folk.

Om det är någon mer som tror på gud och som läser det här vill jag fråga: Tror du att kondomen och alla andra preventivmedel hade blivit uppfunna om gud inte hade velat att vi skulle ha sex innan äktenskapet?
För min del så spelar det ingen roll när folk har sex, men ta ansvar när ni rullar runt bland lakanen. Kondomer, p-piller och allt sånt som förhindrar att det sprids sjukdomar och folk får barn som inte är redo för det.
Sen känner jag stor respekt för alla som väljer att vänta tills de gifter sig, särskilt om det om det är självvalt av en vettig anledning. Inget sån som att "mamma/pappa sa att jag ska vänta tills jag gifter mig..." eller något med att det står i bibeln. Inget fel i att ta råd från andra/annat, men du bestämmer över din kropp, ditt liv, men som sagt: Ta ansvar! Och tänk efter före.

Tar du inte ansvar för dina val och handlingar kommer det att skita sig ganska så snart.

Jag tror inte heller att gud tar jätteilla vid sig om det är någon som inte tror på honom. I bara Europa är det ca 550 miljoner som tror på honom. Är det någon som tycker att det är lite folk? Om jag hade så många som läste min blogg skulle jag känna att jag äger stort!
Jag tror att gud känner sig ganska så proffsig också.


Sen har vi det här med satan, helvetet och demoner. Det tror jag verkligen INTE på!
Enligt bibeln, kyrkan osv är gud allas pappa, även de som inte tror på honom. Är det någon som köper att någon pappa någonstans i världen någonsin skulle kasta sin unge i en brinnande avgrund där denna unge fick plågas i evigtid bara för att han/hon/den gjort ett hyss?
Jag tycker att det låter jävligt långsökt!
Alltså: om det inte finns ett helvete finns det inte några demoner och där med finns inte heller satan eller djävulen som han också kallas.
(Efter som att mytologi är ett litet intresse som jag har ska jag ta lite om hur satan och helvetet kom till, dock inte i det här inlägget, det kommer att bli långt nog ändå).

Men om nu helvetet inte finns, var kommer man då när man dör och vad händer med onda människor när de dör?
Alla kommer vi till andra sidan eller himlen. För mig är de båda samma sak oavsett religion, tro eller om man nu inte tror på något alls.
Vidare tror jag på reinkarnation, återfödelse. Vi ska lära oss något när vi är här nere och skuttar. Det är därför det finns så många olika människor som inte bara ser olika ut utan också beter sig olika.
Och beroende på vem, vad, hur man har varit i tidigare liv blir man något annat i nästa, tillexempel att den som har varit en riktigt elak typ i ett liv blir den som blir lidande av elakheter i nästa.
Dvs: karma/synden straffar sig själv = det du ger får du tillbaka. Det roliga är att du själv är med och bestämmer.
Det kan låta absurt. Varför skulle någon välja att bli elak eller för den delen offer?
Det är en erfarenhet.


Som ni säkert har förstått är gud inte det ända jag tror på.
Nej, nej, nej!
Jag tror att det finns mycket mer än vad man kan se med blotta ögat. Jag tror att det finns spöken, tomtar, troll, alver osv.

Anledningen till att jag tror på spöken, tomtar osv. Beror på att jag har sett både tomtar och spöken.
När jag var åtta år såg jag en hustomte som kikade in på mig när jag hoppade i mammas och pappas säng, fastän jag inte fick. Då trodde jag förstås att det var en av jultomtens nissar som var ute på spaning för att se så att barnen skötte sig... Vem vet... Det kanske var det ;-)
Lugn, bara lugn! Jag fick julklappar ändå

När jag var i 14årsåldern var jag med och spelade i Carin Danielsdotter. Jag minns inte om det var vinter, men det var kallt ute kvällen då jag kom hem från en repetition. Jag hängde av mig i hallen och gick in i vardagsrummet där datorn stod.
Det fanns en rad fönster som vette mot gräsmatt på baksidan efter den ena väggen på långsidan och ovanför soffan som hängde mitt i mot hängde ett flygfoto av mammas brandomshem. Tavlan är ganska stor.
Jag stannade mitt i mellanfönstret och soffbordet för jag tyckte att jag såg något i ögonvrån från fönster hållet. Jag vred på huvudet och tittade ut. Utanför fanns det ingen, men i glaset kunde jag se en reflektion av en kille i 12 - 14årsåldern. Han hade mörkt hår och en röd tröja med ett vitt märke på.
Min hjärna arbetade snabbt för att komma på en lösning till vad det var jag såg, det kändes som att det gick en lång stund, men jag tittade och ingen av växterna som stod där kunde ha gett den illusionen.
"Kan det vara något som speglas i tavlan som i sin tur avspeglas i fönstret?" tänkte jag och vred på huvudet för att titta på tavelglaset.
Nej. Ingenting speglades i tavelglaset. Jag vände åter ansiktet mot fönstret, men då var pojken borta.

Jag har varit med om många fler övernaturliga händelser, men det här inlägget är långt så att det räcker utan att jag ska rabbla upp allt som jag har varit med om. Inte ens min familj känner till allting som jag har sett och hört.

Jag tror att det finns personer som kan prata med döda, änglar, andliga guider, skogsväsen osv. Jag tror att vissa drömmar som vi drömmer kan betyda någonting, medan en del av dem bara är en pytt i panna av vad som har hänt under dagen och vad vi tänkte på innan vi gick och la oss.

Jag tror att allt händer av en anledning, gott eller ont. Alla har en roll att spela. Alla behövs och alla ska vi lära oss någonting, men det är fortfarande du som gör din egna val på andra sidan och på jorden. Så se till att göra vettiga val.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar