tisdag 30 oktober 2012

Ge oss en ärlig chans!

Det finns inte så många jobb som det påstås. Om det gjorde det så skulle väldigt många fler ha jobb nu.
Jag sitter på Miroi och skriver. Vi som är här idag har fått en uppgift som vi ska göra... i grupp, men just nu verkar det som om alla kör självständigt.
Hittills har det varit 6 timmar i veckan som jag har suttit och blivit påmind, av att bara sitta i dessa lokaler, att jag fortfarande är arbetslös. Sturskheten kan vara på topp när jag kliver ur sängen, men efter mindre än en och en halv timme har det tryckts ner till vaderna.

Jag har nyligen blivit intervjuad i radio angående arbetslösheten bland unga.
Jag undrar hur alla som jobbar som jobbcoacher och arbetsförmedlare reagerar. Jag var inte taskig precis, jag var ärlig och det mesta som jag sa kan uppfattas som konstruktiv kritik.

Chefen på arbetsförmedlingen här i Bollnäs sa att det gäller för de arbetssökande att vara aktiv.
Jag har inte fått höra något annat än att jag är aktiv. Under de 16 månader som jag varit arbetslös har jag inte fått höra något annat av jobbcoacher än att jag är så aktiv i mitt jobb sökande.

Det är inte aktiviteten det är fel på!
Det är det faktum att ungdomar inte får en ärlig chans att visa vad de går för. Ett evigt nekande från arbetsgivare är vad vi får. Inget jobb, ingen praktik, ingenting.
Arbetsgivarna vågar inte anställa unga personer för att de är unga och inte har så mycket erfarenhet.
Men jag måste bara fråga:

Hur i helvetet ska vi kunna få erfarenhet om vi inte ens får en ärlig chans?!

Ge oss en ärlig chans!

1 kommentar:

  1. Jag vet ju att du är aktiv. Har du skrivit upp alla ställen du sökt jobb på under de här 16 månaderna? Vore roligt att veta hur många jobb och praktikplatser du sökt och därmed hur många nej du fått.
    Det är bedrövligt att det ska vara så här. Visst, finns det inga jobb så finns det inte men praktikplatser borde väl arbetsgivarna kunna stå till tjänst med i alla fall så ungdomarna kan få lite erfarenhet av att jobba.
    Kämpa på du för nån gång är det DIN tur att få ett jobb.
    Kramar.

    SvaraRadera