tisdag 13 november 2012

0.0 Wow!

I går var jag till optikern. Jag har haft huvudvärk som har kommit och gått under flera månader och den har tryckt mot baksidan av mina ögon.
Jag ser tillräckligt bra för att köra bil, men ändå blev jag överaskad i går kväll.

Jag bad min storasyster att följa med, vilket hon var så snäll och gjorde. När jag fik komma in och undersöka synen vad det inte alls olikt en sån undersökning som man fick göra i skolan, håll för ena ögat och läs vad det står på tavlan. Rad för rad. Bokstäverna blev mindre och mindre. Från vänster till höger öva, jag tyckte att det gick bättre med höger, men kan hända att jag höllför lite mycket över vänstern, men jag är inte säker.

Sen fick jag titta på en lysande prick i något som mest av allt liknade en kikare. Efter det lyste optikern en lampa i mina ögon och tittade noga på dem medan jag skulle försöka titta på ett K på tavlan. När det momentet var klart såg jag små lysmaskar framför ögonen så fort som jag blinkade.
Det var inte så behagligt.

Undersökningen fortsatte, jag fick titta igenom olika glas.
"Ser du bättre genom första... eller andra?" frågade optikern och så fortsatte det en stund. "Första... andra?"
Jag svarade efter bästa förmåga.

Det var var många fler moment i undersökningen, men jag tänker inte återge dem alla.
Tydligen så är jag långsynt, jag ser inte så väl på långt håll.
Jag fick prova ett par glas och jag säger bara det: Jävlar vilken skillnad!
Allt blev så mycket skarpare. Det bruna golvet blev ännu brunare och glänste mer, bokstäverna på tavlan syntes perfekt och när optikern bad mig att se hur liten stil jag kunde läsa i en bok som hon räckte mig så kunde jag läsa den allra minsta, som tydligen brukar användas i instruktionsböcker till bilar och annat. Så små texter brukar jag inte läsa i vanliga fall just för att de är så små.

När jag tog av mig provglasen igen tänkte jag: Holy graplinghook! Brukar jag se så här suddigt?!

Efter att undersökningen var slut fick jag välja bågar. Det var mest därför jag ville ha syrran med mig. Hon har känt mig i 22 år, så hon ser nog bättre än någon annan, förutom mig själv, vad jag passar i. Men när innan undersökningen så var jag jättenervös, vet inte varför, men det var skönt att ha någon att prata med.
Det blev ett par gröna typ fyrkantiga bågar.

Jag glömde att fråga när jag helst ska ha på mig glasögonen eller om jag ska ha på mig dem hela tiden, men det gör ingenting, jag har ju inte fått dem än.
Men om jag tänkte nu när jag var på väg till Miroi att jag nog inte skulle ha något emot att ha dem på för jämnan, det blev en så stor skillnad att det var häftigt att se världen genom ett par glasögon.

1 kommentar:

  1. Vad härligt att det blev så mycket bättre med glasögon! Då kommer du att använda glasögonen också just för att du ser så mycket bättre i dem. :-) Förstår du nu varför C och jag blev WOW bara av att titta genom glasögon och se texten på tv:n bättre? :-) Och vi ska bara tala om att se text genom våra förstoringsglas till glasögon som vi har. :-)
    En helt ny värld kommer att öppna sig för dig. ;-)
    Kramen.

    SvaraRadera