fredag 20 november 2009

Hjältar och idoler - vad är skillnaden?

Vad är en hjälte?
Vad är en idol?
Jag kom att tänka på det här om dagen. Vad är dessa båda förnågot och vad är det som skiljer dem åt?

En hjälte för mig är tillexempel Spider-Man, Robin Hood eller Sherlock Holmes. De kanske har existerat på ett eller annat sätt, men hur som helst så gör de alltid det som är rätt och riktigt och de ger aldrig upp. Även om allt går dem emot så slutar de aldrig. De kämpar på och hittar en lösning oavsett vad.
De fångar bovarna, hindrar världen eller i alla fall en del av den från att gå under och det tar från de rika och ger till de fattiga

En idol är enligt mig en person som bevisligen har existerat eller existerar i samtid med en själv.
Tim Burton och Johnny Depp är två av mina idoler.
Tim Burton är regissör och sköter det jobbet helt strålande. Han har regisserat flera av mina favorit filmer som Sleepy Hollow, Sweeney Todd, Charlie & the Chocolate Factory.
När jag ser på de här filmerna så skrattar jag, jag blir rädd och i slutet av Sweeney Todd så gråter jag lite ibland också för att jag tycker så synd om Sweeney.
Johnny Depp är skådespelare och är med i de ovanstående filmerna, han är med i många av Tim Burtons filmer. Depp spelar även Captin Jack Sparrow i Pirates of the Caribbean filmerna. Det är svårt att inte skratta åt karaktärens galna upptåg och det finns ingen som skulle kunna ha gjort Jack Sparrow bättre än Johnny Depp.
Jag imponeras av de här båda herrarna för att de har häftiga jobb och för att de utför jobben helt FANTASTISKT.

Hjälte och idol.
Dessa båda begrepp måste vara i alla fall kusiner med varandra. Sherlock Holmes fångar bovar, Robin Hood förebygger att de fattiga blir bovar. Johnny Depp ger karaktärer/hjältar ett ansikte, Tim Burton regisserar filmer som är roliga att se på så de unga sitter inne och tittar på Sleepy Hollow i stället för att ränna ute och hitta på dumheter.
En hjälte och en idol är både lika och olika, men det är just vad de gör som gör dem till vad de är.

1 kommentar:

  1. Jag tycker att du är en hjälte. Du kämpar och kämpar och ger inte upp trots att det är motigt många gånger och dyslexin sätter käppar i hjulet för dig.
    Det finns många hjältar i vardagen och du är en stor hjälte i vardagen.
    Kram.

    SvaraRadera