torsdag 26 november 2009

Sanning eller konsekvens

Sanning och konsekvens, en populär lek när man gick i mellan och även i högstadiet.
Men jag skriver inte det här för att jag vill prata om leken.
Hur vet man att någon är vad de verkar vara. Personer som man träffar på internet kan vara någon helt annan i verkliga livet och då gäller det både killar och tjejer. Det är väl för katten inte bara tjejer som ska vara försiktiga, visst det är lättare att utnyttja tjejer, men det är inte tjejens fel.

Även personer som man träffar i vardagen kanske inte visar sin rätta sida innan det är försent, men hur i hela världen ska man kunna veta det?

Jag blir förvirrad när jag tänker på det. Jag vill inte gärna tänka på det just av den anledning att det gör mig förvirrad.

Man kan inte gå och vara misstänksam mot alla hela tiden, det skulle aldrig funka. Det förstår vem som helst.
Så vida man inte är en hacker så kan man inte ta reda på mer om en person än vad han eller hon väljer att berätta. Man måste våga lita på varandra ibland.

Det är lika farligt för en kille som det är för en tjej. En kille kan sitta och chatta med någon som han tror är tjej, men som i själva verket är en gammal snuskig gubbe eller tant.

Om man skulle bli lurad av någon, på nätet eller utanför datorn så har personen med all säkerhet inte talat sanning, men det är lik förbannat du som får ta konsekvenserna för det är dig som personen sårar. Det är jävligt, jag vet, men så är det tyvärr.

(Ber om ursäckt om jag har svurit, men jag använde bara ordet/orden för att bekriva något och jag hoppas att det inte har gett er ett dåligt intryck av mig eller min text.)

1 kommentar:

  1. Det att det är lättare att bli lurade då man träffar någon via internet är ju att man sällan ser den person man pratar med. OM man sen ska träffa någon IRL som man t.ex. chattat med så kan det vara bra att inte vara ensam och inte heller bjuda hem personen.
    I vanliga livet när man träffar folk så är det ju öga mot öga och man kan bilda sig en uppfattning om personen och det är inte så ofta man är ensam med personen en sån gång heller utan det kan vara människor omkring på t.ex puben, skolan, discot eller var man nu träffas.
    Vad man än gör och väljer här i livet så får man själv ta konsekvenserna av det så det gäller att göra rätt val...
    Kram.

    SvaraRadera